یادگیری زبان انگلیسی در خانه

در این مقاله، یک برنامه کامل برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه برای شما ارائه می شود. بدون شک، مهمترین مرحله در آموزش زبان، داشتن یک برنامه مشخص و الزام به عمل به آن است. هیچ پیشرفت و آموزشی، بدون برنامه ریزی صحیح و عمل به برنامه اتفاق نخواهد افتاد.

مراحل یادگیری زبان در خانه

پیش از توضیح در مورد نحوه یادگیری مهارت های speaking، listening، writing و reading در خانه، ابتدا شرایط لازم برای یادگیری را مورد توجه قرار دهید.

  1. درک نیاز به زبان: درک کنید که در دنیای امروزی، ندانستن زبان انگلیسی نقطه ضعفی بزرگ در کار، ارتباطات، زندگی و… است و تصمیم قاطعی برای برطرف کردن این ضعف بگیرید.
  2. برنامه ریزی کنید: برای یادگیری خود برنامه ریزی کنید. ساعاتی از هفته را به یادگیری زبان اختصاص دهید. همچنین، برنامه ای تهیه کنید که بتواند شما رو در مسیر یادگیری همراهی کند. در این مقاله یک برنامه مناسب برای شما جهت یادگیری زبان در منزل ارائه خواهد شد.
  3. مراجع مورد نیاز خود را تهیه کنید. در ادامه مراجع ضروری برای آموزش زبان در منزل معرفی خواهد شد.
  4. در عمل به برنامه ثابت قدم باشید. برنامه ریزی کافی نیست و عمل به آن قسمت سخت کار است.
  5. به خود انگیزه دهید. به فکر شیرینی رسیدن هدف خود باشید و به مسیر پیشرفت خود نگاه کنید تا انگیزه بگیرید. 

روش ها و مراجع آموزش زبان در منزل

یادگیری مکالمه در خانه

بهترین روش ها و مراجع یادگیری مکالمه (Speaking) در خانه عبارتند از:

۱) تمرین مکالمه با پارتنر:

داشتن یک پارتنر برای تمرین مکالمه می تواند بسیار موثر باشد. در حالت ایده آل، این پارتنر میتواند معلم شما باشد که در حین مکالمه اشتباهات شما را تصحیح کند و سبب بهبود مکالمه شما شود. همچنین میتوانید از دوستان خود به عنوان پارتنر زبان استفاده کنید. برخی ابزارها و روشهای یافتن پارتنر زبان انگلیسی در مقاله ای به همین عنوان منتشر شده است که با کلیک می توانید از این مقاله استفاده کنید. توجه کنید که پارتنر شما باید سطحی بهتر و یا حداقل یکسان با شما داشته باشد. 

۲) روایت داستان، فیلم، سریال، کارتون، کمیک بوک و ....

یک راه موثر دیگر در آموزش اسپیکینگ در خانه، روایت کردن داستان، فیلم، سریال، تصاویر و… پس از خواندن و یا تماشای آنهاست. این تمرین سبب میشود:

  1. زبان آموز بتواند برای مدت طولانی تری صحبت کند.
  2. از لغات و اصطلاحاتی حین خواندن داستان یا تماشای فیلم یادگرفته استفاده کند.
  3. برای او حافظه تصویری ایجاد شده و شانس یادگیری را بالا ببرد.
این روش یکی از به روزترین و موثرترین تمرین های اسپیکینگ است.

۳) صدای خود را ضبط کنید.

لیستی از موضوعات داشته باشید. هر بار یک موضوع انتخاب کنید، سپس درباره آن با خود صحبت کنید. صدای خود را ضبط کنید و بعدا به آن گوش کنید. سعی کنید اشتباهات خود را تشخیض دهید و آنها را تصحیح کنید.

۴) مدام با خود و در خانه صحبت کنید.

گاهی با خود به انگلیسی صحبت کنید، به جای اینکه جملات فارسی در خانه بگویید، جملات را انگلیسی بیان کنید. 

یادگیری لیسنینگ در خانه

سطح مقدماتی تا متوسط

قطعا یکی از بهترین منابع برای تقویت لیسنینگ در انگلیسی، سری کتاب های tactics for listening است. این سری شامل ۳ کتاب برای سطوح مقدماتی تا متوسط است و بی شک از بهترین مراجع برای تقویت لیسنینگ محسوب میشود. زبان آموزان میتوانند با استفاده از این کتاب به شکل self-study، لسنینگ خود را تقویت کنند.

سطح پیشرفته

برای دوستان در سطح پیشرفته روش های زیر از جمله موثرترین روش های تقویت لیسنینگ است:

۳٫ یادگیری رایتینگ (Writing) در خانه

۳٫ یادگیری ریدینگ (reading) در خانه