روش بهبود نمره ریدینگ آیلتس

روش های مختلفی برای افزایش نمره ریدینگ (Reading) آیلتس وجود دارد. در این مقاله در مورد دلایل عدم موفقیت در بخش ریدینگ، تکنیک های رفع این مشکلات و افزایش نمره ریدینگ آیلتس (IELTS) و منابع کارآمد برای Reading آیلتس صحبت خواهیم کرد.

افزایش نمره ریدینگ آیلتس
روش افزایش نمره ریدینگ آیلتس

فهرست مطالب

دلایل کم شدن نمره ریدینگ آیلتس و بهبود آن

عمده دلایل عدم موفقیت در بخش ریدینگ آزمون آیلتس عبارتند از:

  1. ضعف در دایره واژگان: یکی از دلایل اصلی که سبب می شود داوطلبین آزمون آیلتس متوجه متنی که میخوانند نشوند، ضعف آنها در دایره واژگان است. به طبع، راه مقابله با این مشکل، تقویت دایره واژگان است. کتاب های تقویت دامنه لغات می تواند این مشکل را مرتفع کند. به طور خلاصه بهترین کتاب ها برای بهبود دایره واژگان، سری کتاب های Oxford word skills است.
  2. ضعف در درک مطلب: مشکل دیگری که سبب می شود، داوطلبان عملکرد خوبی در بخش Reading آزمون آیلتس نداشته باشند، ضعف آنها در درک مطلب است. در این مواقع زبان آموزان ادعا می کنند که معانی کلمات را تک تک می دانند اما متوجه جمله نمی شوند. برای تقویت درک مطلب، بهترین راه شروع کردن با کتاب های ریدینگ ساده تر و با سطح پایین تر است. مطالعه روزنامه وار و روزانه داستان های کوتاه و کتاب های ریدینگ ساده تر می تواند به تقویت درک مطلب بسیار کمک کند. به طور خلاصه کتاب های Select Reading و Inside Reading می تواند گزینه های مناسبی برای تقویت درک مطلب باشد.
  3. اشتباه در نحوه خواندن متن: هنگامی که از زبان آموزان خواسته می شود تا از روی متن بلند بخوانند، عمدتا دیده می شود که متن را به نحوی اشتباه قرائت می کنند. برای مثال در هنگام رسیدن به “کاما” مکس نمی کنند، به شکل صحیح نمی خوانند و همین بد خواندن و ادای کلمات و لحن اشتباه در ذهن سبب می شود تا متن را به درستی درک نکنند. ولی هنگامی که همین متن را فردی شمرده و صحیح میخواند، متوجه آن می شوند. لذا سعی کنید متن را با لحن صحیح و در نظر گرفتن اصول نگارشی آن بخواند تا فهم بهتری از آن پیدا کنید.
  4. کمبود وقت و سرعت پایین خواندن: یکی از اصلی ترین مشکلات در بخش ریدینگ آزمون آیلتس، سرعت پایین هنگام خواندن ریدینگ هاست. بسیاری از داوطلبان آیلتس اذعان می کنند که اگر به جای ۲۰ دقیقه، ۴۰ دقیقه برای خواندن متن های بلند زمان داشتند، می توانستند سوالات را به شکل بهتری پاسخ دهند. بهترین راه برای افزایش سرعت خواندن، تمرین تند خوانی با کتاب های ساده تر است. یک کتاب داستان مناسب، یا کتاب هایی با Reading های ساده تر را انتخاب کنید و هر شب سعی کنید متن آن ها را سریع بخوانید و در عین حال متوجه شوید. با یکی دو هفته تمرین تندخوانی به شکل شبانه می توانید سرعت خود به طور قابل ملاحظه بالا ببرید.
    گاهی نیر علت کمبود وقت در پاسخگویی به سوالات، تندخوانی نیست. بلکه، زمان گذاشتن زیاد برای سوالات و پاسخگویی به سوالات است. باید این را بدانید که اگر با سوالی در آزمون مواجه شدید که نمی دانید در کدام بخش از متن به آن پاسخ داده شده است، آن را رها کنید و به سوال بعد بروید و زمان خود را بیهوده هدر ندهید. اگر ما سوالات سخت را رها کنیم، دو مزیت دارد: اول اینکه سوالات ساده تر را از دست نخواهیم داد. دوم، بعد از پاسخگویی به سوالات ساده آشنایی بیشتری با متن پیدا کرده ایم و لذا پاسخگویی به سوالات سخت راحت تر خواهد بود.
  5. عدم شناخت درست از انواع سوالات و نحوه پاسخگویی: یکی دیگر از دلایلی که در عدم موفقیت در آزمون آیلتس در بخش Reading دیده می شود، سردرگمی داوطلبان آزمون آیلتس در پاسخگویی به سوالات است. اگر میخواهید که نمره آیلتس خود را افزایش دهید، باید آموزش ببینید که به هر مدل سوال چگونه پاسخ دهید و ریزه کاری های مربوط به سوالات را بدانید. برای این منظور قطعا توصیه می شود که توسط یک استاد آیلتس به شکل آنلاین یا حضوری، آموزش ببینید تا هم تکنیک های کلی ریدینگ، و هم تکنیک های پاسخگویی به سوالات را یاد بگیرید.
    در یک توضیح کلی باید گفت نحوه پاسخگویی به سوالات ریدینگ آیلتس شامل ۴ مرحله زیر است:
روش خواندن متن در ریدینگ آزمون آیلتس
روش خواندن متن در ریدینگ آزمون آیلتس
  • در مرحله اول (Previewing):به مدت چند ثانیه نگاهی کلی به عنوان متن و خود متن می اندازیم تا موضوع متن داده شده رو درک کنیم.
  • در مرحله دوم (Question): به سرعت به سراغ سوالات میرویم و بر اساس نوع سوالات تصمیم گیری می کنیم که اول سوالات را بخوانیم یا متن را. اگر سوالات ترتیب داشت، ابتدا سوالات را میخوانیم و سپس به دنبال جواب در متن میگردیم. مثلا سوال اول را میخوانیم و سپس به دنبال جواب آن میگردیم؛ سپس سوال دوم و سوم و به همین ترتیب. اما اگر سوالات ترتیب نداشت، متن را کامل میخوانیم، آن را کد گذاری می کنیم و سپس به سوالات پاسخ می دهیم.
  • در مرحله سوم (Skimming): در هنگام خواندن پاراگراف ها، آنها را تند خوانی (skim) میکنیم. یعنی طوری میخوانیم که معنا را درک کنیم و مفهوم را دریافت کنیم.
  • در مرحله چهارم (Fishing): هنگام پاسخگویی به سوالات، بر روی سوال و پیدا کردن پاراگراف متناظر با آن تمرکز میکنیم. اگر پاراگرافی که جواب در آن است را پیدا کنیم، یافتن جواب ساده خواهد شد.
امکان مطرح کردن تمامی این جزئیات در این مقاله وجود ندارد. برای اطلاعات بیشتر در دوره های آنلاین آیلتس شرکت کنید.
  1. عدم آشنایی به تکنیک های ریدینگ: برخی تکنیک های ریدینگ وجود دارند که می توانند به موفقیت ما در بخش ریدینگ آیلتس کمک کنند. برخی از این تکنیک ها عبارتند از: تکنیک حدس کلمات جدید، تندخوانی، گروه گروه خواندن (Reading in chunks)، نوشتن متن های حاشیه ای،
  2. مشکلات ناشی از احساسات منفی به لغات اهمیت ندهید.

مهمترین منابع ریدینگ آیلتس