روش تقویت ریدینگ و درک مطلب

اگر شما در درک مطلب (Comprehension) یا ریدینگ (Reading) مشکل دارید، این مقاله می تواند کمک بسیار زیادی به حل این مشکل کند. برای دوستانی که داوطلب آزمون آیلتس، تافل و… هستند و یا هر کدام از دوستانی که بنا به دلایل کاری و یا تحصیلی باید متون علمی و تخصصی را بخوانند، این تکنیک ها میتواند سبب تقویت ریدینگ و درک مطلب آنها شود.

تقویت ریدینگ و درک مطلب

گروه گروه بخوانید.

یکی از اصلی ترین دلایل مشکل در درک مطلب و ریدینگ (Reading)، کلمه کلمه خواندن متون است. به جای کلمه کلمه خواندن متون باید کلمات را گروه گروه خواند. به هر یک از این گروه های معنا دار در زبان انگلیسی chuck گفته می شود. مثال زیر از کتاب Select Reading نحوه خواندن گروه گروه متن را آموزش می دهد.

نحوه خواندن گروه گروه

نحوه خواندن a، نحوه نادرست خواندن است زیرا سبب بد فهمی میشود. حال آنکه اگر متن را در هنگام خوندن به گروه های معنا دار تقسیم کرد و شناور خواند (مانند حالت b)، فهم ما از متن افزایش می یابد.

به جای کلمات، روی درک جملات تمرکز کنید.

ممکن است حین خواندن یک متن، در آزمون آیلتس، تافل، متون کاری، کتاب ها و…، معنای بسیاری از کلمات را ندانید. حال آنکه، توقف کردن و چک کردن تک تک کلمات باعث کلافه شدن شما خواهد شد. در بسیاری از موارد نیازی به دانستن معنای تک تک کلمات نیست و میتوان معنی متن داده شده را به طور کلی استنباط کرد. به جای اینکه بر روی کلمات تمرکز کنید، سعی کنید معنای کلی متن را درک کنید.

به مثال زیر توجه کنید. فرض کنید نوارهای خاکستری، کلماتی هستند که معنای آن ها را نمی دانید. با این وجود شما به راحتی می توانید بدون توجه به آنها به سوالات ۱ تا ۳ پاسخ دهید. این موضوع نشان می دهد که به جای تمرکز روی کلمات و کلافه شدن، سعی کنید ایده مطرح شده را بفهمید. این یکی از مهمترین روش های تقویت ریدینگ و درک مطلب است.

بهبود مهارت ریدینگ

عادت کنید که با چشم بخوانید.

سعی کنید متنی که در حال خواندن آن هستید را با چشم بخوانید. گاهی زمزمه کردن و بلند خواندن متن سبب بد فهمی می شود. زیرا اولا، تلفظ اشتباه کلمات هنگام بلند خواندن سبب بد فهمی میشود. ثانیا، سرعت شما هنگامی که زمزمه می کنید کاهش می یابد که در هنگام آزمون آیلتس و… میتواند زمان شما را ضایع کند.

معنای کلمات را از روی متن حدس بزنید.

یکی از بهترین رفتارها در برابر کلمات جدید و لغات تازه یک متن، حدس زدن معنای آنها در جمله است. شما می توانید به کمک لغات دیگر جمله و یا جملات قبلی و بعدی، معنای کلماتی را که نمی دانید حدس بزنید. به این ترتیب، مشکل شما در برخورد با کلمات تازه کاهش می یابد.

فرض کنید معنای کلمه hallucinating را نمی دانید. به کمک جمله بعدی، می توانید بفهمید که معنای آن چیزی شبیه به توهم زدن است.

روش های درک مطلب

از خواندن لذت ببرید.

بسیاری از زبان آموزان، داوطلبان آیلتس و تافل و… و عزیزانی که با متون انگلیسی در ارتباط هستند را دیده ایم که از خواندن مقالات، متون انگلیسی، بیزار هستند. با چنین روحیه و حالی چطور از خود توقع فهمیدن دارید!!! سعی کنید از خواندن، به دست آوردن اطلاعات تازه و فهمیدن لذت ببرید که همین حال خوب به شکل چشم گیری عملکرد شما را در درک مطلب و خواندن متون بالا می برد.

به علائم نگارشی توجه کنید.

توجه نکردن به علائم نگارشی حین خواندن خود یکی از مهمترین دلایل ضعف در درک مطلب و نفهمیدن ریدینگ است. وقتی متن را پشت سر هم، بدون مکث و توجه به نگارش آن می خوانیم، فهم درستی هم از آنچه میخوانیم نخواهیم داشت. پس سعی کنید هنگام مواجه شدن با کاما (،)، مکث کنید. جملات خبری را خبری، جملات سوالی را سوالی و مشابه با آنچه صحبت میکنید متن را بخوانید.