سن مناسب یادگیری زبان برای بچه ها

برای بسیاری از والدین که نگران آینده فرزندان خود هستند این سوال مطرح است که چه سنی برای کودکشان برای یادگیری زبان انگلیسی مناسب است. در اینجا قصد داریم که به این سوال رایج پاسخ دهیم.

کودکان دو زبانه

اگر فرزند شما کمتر از ۲ سال دارد و قصد دارید که از همان بدو تولد دو زبانه باشد. باید محیط خانه را دو زبانه کنید. یعنی شما به عنوان مادر و پدر به هر دو زبان در خانه با او و با یکدیگر صحبت کنید تا کودک هم از همان بدو تولد بتواند به هر دو زبان صحبت کند. درست مثل خردسالان و بچه های خانواده های مهاجر که کودکشان در خارج از کشور به دنیا می آید و در هنگام رشد در معرض هر دو زبان (زبان مادری و زبان دوم) قرار میگیرد.

سن مناسب زبان برای خردسالان و کودکان

یادگیری زبان فرآیندی زمان بر است. حتی برای کودکان که ذهنی ظاهرا آماده تر از ما دارند، یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم نیازمند صرف زمان و هزینه است. روش های متنوع و جالبی برای آموزش زبان به کودکان وجود دارد که پایه این آموزش ها همگی Gamification یعنی آموزش از طریق بازی، سرگرمی، شعر و آواز است. به کارگیری این روش ها یا هر روش دیگری، تنها در صورتی سبب مکالمه حرفه ای کودکان خواهد بود که فرزند شما به شکل روزانه درگیر یادگیری زبان شود. با ۳ ساعت در هفته کلاس، فرزند شما تا حدی با زبان آشنا خواهد شد. تا حدی قادر به مکالمه خواهد بود اما به هیچ وجه نمی تواند مثل بلبل مکالمه کند و هر موسسه ای چنین ادعایی کند کذب محض است.

یک سوال ساده بپرسم. کودکان ما زبان مادری خود را چگونه یاد گرفتند؟؟!! 

جواب: آنها یک یا دو سال به شکل مداوم و ۲۴ ساعته شنیدند. به مرور و کلمه-کلمه تکلم کردند و بعد از دوسال یا حتی بیشتر توانستند مکالمه کنند. حالا اگر میخواهید کودک شما زبان انگلیسی را در همین دورانی کودکی مثل بلبل صحبت کند، باید محیطی را برای او فراهم کنید تا یکی دو سال و به شکل مستمر در معرض با زبان باشد. برای مثال یک استاد زبان، حداقل یک روز در میان چندین ساعت با او زبان کار کند، بازی کند و با او انگلیسی صحبت کند. درست شبیه به یادگیری زبان مادری.

حالا چه کنیم؟؟ این موضوع کاملا به هدف شما بستگی دارد.

نتیجه گیری:

اگر هدف شما این باشد که فرزند شما در همان کودکی بتواند کامل انگلیسی صحبت کند، پس باید زمان و هزینه کافی را به این موضوع اختصاص دهید و همانطور که زبان مادری را آموخته، به او زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری را بیاموزید. این یعنی مطالعه مستمر و حداقل ۱۲ ساعته در هفته به مدت ۱ تا ۲ سال.

اما اگر هدف شما این باشد که کودکان شما تا حدی با زبان، تلفظ ها و جملات آشنا شود تا هنگامی که بزرگتر شد، راحت تر بتوانید زبان انگلیسی را فراگیرد، می توانید از سن ۴ سال او را به کلاس زبان بفرستید یا برایش استاد آنلاین یا خصوصی بگیرید. یعنی از سنی که بچه بازی را بفهمد و بتوان با او ارتباط کلامی برقرار کرد.