آزمون تافل یا آیلتس؟

آزمون آیلتس بهتر است یا تافل؟  کدام یک آسان تر است؟ برای مهاجرت کدام آزمون بهتر است؟ در اینجا به این سوالات پاسخ می دهیم.

تفاوت آزمون تافل و آیلتس

برای پاسخ دهی به این سوال که کدام آزمون راحت تر است باید تفاوت های این دو آزمون را درک کرد و بر اساس آن تصمیم گیری کرد.

تفاوت ۱: مقصد شما برای اپلای و مهاجرت

عموما هر دو آزمون از اعتبار خوبی برخوردار هستند و در اکثر دانشگاه ها و موسسات در دنیا پذیرفته می شوند. اما برای اطمینان بیشتر، پیش از انتخاب استعلام اعتبار آزمون و نمره مد نظر خود را از دانشگاه، موسسه و یا کشور مقصد بگیرید. به طور کلی، در دانشگاه ها و موسسات کانادا، هر دو آزمون مورد تایید است. در آمریکا، TOEFL محبوبیت بیشتری دارد. برای اروپا و استرالیا، IELTS رایج تر است.

تفاوت ۲: تایم آزمون

تست IELTS به طور متوسط ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه طول می کشد. در حالی که، مدت زمان تست TOEFL حدود ۴ ساعت است.

تفاوت ۳: لهجه آمریکایی - لهجه بریتیش

تفاوت اصلی دو آزمون در بخش Listening، در لهجه است. لهجه غالب در آزمون IELTS لهجه بریتیش است. در حالی که، لهجه غالب در آزمون TOEFL، لهجه آمریکایی است. یکی از معیارهای تصمیم گیری برای شما میتواند این موضوع باشد که کدام یک از لهجه ها برای شما قابل فهم تر و راحت تر خواهد بود.

تفاوت ۴: نوع سوالات

تست آیلتس در بخش های Reading و Listening شامل انواع سوالات مختلفی است. شامل: پر کردن جای خالی، سوالات کوتاه، صحیح و غلط، چند گزینه ای، انتخاب از لیست و… . در حالی که، اکثر سوالات در آزمون تافل سوالات چند گزینه ای (multiple-choice) است. این موضوع معیار دیگری برای تصمیم گیری است. اگه ترجیح می دهید با سوالات متفاوتی مواجه شوید، آزمون آیلتس این ویژگی را دارد و اگر هم تنها به دنبال سوالات چند گزینه ای هستید TOEFL انتخاب شماست.

تفاوت ۵: تفاوت در بخش Speaking

بخش Speaking آزمون آیلتس یک مصاحبه رو در رو با ممتحن آیلتس است. از سوی دیگر، در تافل، بخش اسپیکینگ با کامپیوتر انجام می شود و مکالمه شما به وسیله میکروفن ضبط می شود و بعدا توسط یک مصحح، تصحیح خواهد شد. این مورد شاید مهمترین معیار شما برای تصمیم گیری بین این دو تست است. اگر در معاشرت با افراد اعتماد به نفس خوبی دارید و مکالمه با افراد را بهتر می دانید، آزمون آیلتس را انتخاب کنید. اگر ممکن است موقع مصاحبه با آزمون گیرنده، استرس بگیرید و ضبط شدن صدای خود را ترجیح میدهید، TOEFL را انتخاب کنید.

تفاوت دیگر در این بخش این است که در آیلتس، میتوان Speaking را در تاریخ دیگری از سایر مهارت ها امتحان داد ولی برای تافل این امکان وجود ندارد.

تفاوت ۶: تفاوت در بخش Listening

  • همانطور که توضیح داده شده، تفاوت اصلی در بخش Listening مربوط به لهجه است. در آزمون آیلتس لهجه بریتیش بیشتر شنیده می شود. در آزمون تافل، لهجه آمریکایی رایج تر است.
  • در تافل اکثر سوالات، چند گزینه (Multiple-Choice) است. اما در آیلتس انواع سوالات مختلفی از جمله، جای خالی، صحیح و غلط و… دیده می شود.
  • در آزمون آیلتس بایستی سوالات حین پخش فایل صوتی پاسخ داده شوند. در حالی که در تافل باید نوت برداری کرد و سپس به سوالات پاسخ داد.
  • بخش Listening در آیلتس ۳۰ دقیقه طول میکشد در حالی که تافل بین ۳۶-۵۶ دقیقه متغییر است.

تفاوت ۷: تفاوت در بخش Reading

  • متن های استفاده شده در آزمون تافل از مراجع آکادمیک استخراج شده است و متن های آزمون آیلتس از منابع مختلفی چون مجلات، روزنامه و… . به همین جهت، عموما داوطلبان ابر این باورند که متن های بخش Reading تافل، دشوار تر از IELTS است. البته این صرفا شنیده هایی است که از آزمون دهندگان به گوش می رسد.
  • مجددا نوع سوالات بخش ریدینگ در تافل، سوالات چند گزینه ای است. این در حالیست که سوالات در آیلتس متنوع هستند.
  • آزمون ریدینگ تافل ۶۰-۹۰ دقیقه طول می کشد. زمان این قسمت در آزمون آیلتس ۶۰ دقیقه است.

تفاوت ۸: تفاوت در بخش Writing

  • بخش اول آزمون آیلتس جنرال نگارش یک نامه و در آیلتس آکادمیک توصیف یک نمودار است. در حالی که، بخش اول رایتینگ تافل، نوشتن، خواندن یک متن کوتاه و گوش کردن به یک فایل صوتی و سپس نوشتن خلاصه آن است.
  • در بخش دوم هر دو آزمون باید یک انشاء (essay) نگارش شود. با این تفاوت که در آیلتس حداقل ۲۵۰ کلمه و در تافل حداقل ۳۰۰ کلمه بایستی نگارش شود.
  • زمان در رایتینگ تافل حدود ۱۰ دقیقه کمتر است.

جدول مقایسه دو آزمون و تصمیم گیری نهایی

برای پاسخ نهایی به این پرسش که کدام یک از دو آزمون تافل یا آیلتس بهتر است، بیایید به کمک جدول زیر یک جمع بندی داشته باشیم.